Mrázik Júlianna honlapja


Go to content

Main menu:


Pedagógiai nézetek

Hallgatóknak > Kurzusok

Pedagógiai nézetek 2008/2009. tanév II. félév

Pedagógiai nézetek kurzus - Tematika
Kurzuskód:
Oktató: Mrázik Julianna
2008-2009. tanév II. félév
Időpontok: kedd, 12-13.30
Terem: B/113

1. alkalom: A pedagóguskutatások: a gondolkodás és a tevékenység vizsgálata, paradigmái
feladat: egy kutatás bemutatása,
2. alkalom: A nevelési nézetek fogalma, alakulása, szakaszai. A portfólió,
feladat: A portfólió előkészítése, alapfogalom-lista elindítása (1 oldal)
3. alkalom: A nevelési nézetek feltárása: lehetőségei és hozadéka a tanárképzésben,
feladat: A tanárképzés – saját reflexiók alapján ? SWOT-analízise (1 oldal)
4. alkalom: Az önéletírás, a narratíva (elbeszélés), a saját történet,
feladat: Saját, tanári, tanárjelölti szakmai életrajz elkészítése (1 oldal)
5. alkalom: Self study – a tanárok által végzett kutatások,
feladat: Egy, választott tanulmány bemutatása (1oldalban) a self-studyról (angoltudás ajánlott)
6. alkalom: A (képző) művészet mint önelemző módszer, (tavaszi szünet: )
feladat: Egy művészet alapú módszer kiválasztása és egy technika kidolgozása
7. alkalom: Az önelemző gondolkodás,
feladat: Esetmegbeszélés. Következtetések, tanulságok (1 oldal),
8. alkalom: A pedagógusmesterség és a metaforák, a fogalmi térkép,
feladat: Saját fogalmi térkép kidolgozása, saját metaforák a nevelésről
9. alkalom: A tanárok beszélnek, a tanári hang – a tanárokkal végzett kutatások,
feladat: Egy ismertetett tanulmányról recenzió-készítés (1 oldal)
10. alkalom: Classroom study, osztálytermi megfigyelések, folyamat-eredmény,
feladat: egy tanóra megfigyelése megadott szempontok alapján, erről beszámoló készítése (1 oldal)
11. alkalom: Pedagógus(kép) az irodalomban,
feladat: egy választott mű bemutatása, kiemelve a pedagógusmesterségi vonatkozásokat (1 oldal).
12. alkalom: Kompetencia-listák, kimeneti és bementi követelmények és a professziógram
feladat: saját pálya-kép, szakmai, tanárimesterség-béli fejlődés tervének elkészítése (1 oldal)
13. (záró) alkalom: a portfóliókkal kapcsolatos tapasztalatok, összegzés,


Követelmény: 1. órai jelenlét, 2. a feladatok hétről-hétre elkészítése, 3. (digitális) portfólió összeállítása, leadási határideje: 2009. május 1.
A tömbös kurzus követelményei az órán kerülnek meghirdetésre.

Választható olvasnivalók:
1. A pedagógusok pedagógiája / Golnhofer Erzsébet – Nahalka István (szerk.) Budapest: Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001 356 p. ISBN 963191805X p.353
2. A tanárrá válás folyamata / Falus Iván ? Budapest : Gondolat Kiadó, 2007 p. 156 ISBN 963 9610 65 8 243
3. Tanárkép és tanárképzés / Óhidy Andrea Edward Terhart Zsolnai József (szerk.); Pannon Egyetem BTK Neveléstudományi Intézet; Pedagógiai Oktató- és Kutatóközpont, Pápa : 2008 — p. 330 ISBN 978 963 9696 35 8 p. 330
4. Magyar nyelvű pedagógusképzés a határokon túl / Keller Magdolna = Educatio, 13. évf. (2004). 3. sz. ? p. 441-462.
5. Pedagógusképzés ma/holnap: külföldi minták és egy lehetséges magyar modell / Kocsis Mihály = Iskolakultúra, 6. évf. (1996). 8. sz. ? p. 49-57.

Valamint, a kurzus során kijelölendő, idegen nyelvű források olvasása


Tanárképzés: oktatás, kutatás, fejlesztés | julimrazik@gmail.com

Back to content | Back to main menu