Mrázik Júlianna honlapja


Go to content

Main menu:


Speciális kollégium

Hallgatóknak > Kurzusok



2008/2009. tanév II. félév

Speciális kollégium

A kurzus címe: Pedagógiai szaknyelv, szakszöveg
A pedagógiai formális közlés módjai

Tematika
Oktató: Mrázik Julianna
2008-2009. tanév II. félév
Időpont: kedd, 14.30-16
helye: B/104

e-mail: juli@btk.pte.hu


1. előadás: Hétköznapi nyelv, tudományos nyelv.
2. előadás: A pedagógia nyelve, beszélői.
3. előadás: Szóbeli közlésformák a pedagógiában.
4. előadás: Írásbeli közlésformák a pedagógiában.
5. előadás: Pedagógiai szakszövegek olvasása.
6. előadás: Pedagógiai szakszövegek fordítása.
7. előadás: A pedagógiai közlés műfajai: tanulmány, esszé, recenzió, kritika, beszámoló, kutatási jelentés, szakdolgozat, értekezés.
8. előadás: A források feltárása, hivatkozása.
9. előadás: A bibliográfia, a felhasznált irodalom. Könyvészeti leírás.
10. előadás: Osztálytermi közlésformák, megnyilatkozások.
11. előadás: Pedagógiai szaksajtó: nyomtatott és online változatok.
12. előadás: Nyelv, nyelvezet, pedagógus, iskola és társadalom.

Követelmény: órai jelenlét, 1) egy rövid pedagógiai szakszöveg lefordítása 2) egy rövid tanulmány (recenzió, kritika) megírása 3) a pedagógiai szaknyelvvel kapcsolatos források könyvészeti leírása 1 oldalban. A leadás határideje: 2009. május 8.

Választható olvasnivalók:
A neveléstudomány történeti dimenziói / Géczi János = Új pedagógiai szemle, 52. évf. (2002) 2. sz., ? p. 70-79. p.
A pedagógia (és a pedagógusok) normaproblémája / Zrinszky László = Magyar Pedagógia, 100. évf. (2000). 3. sz. ? p. 303-313.
A pedagógia dilemmája / Buda Béla = Iskolakultúra, 5. évf. (1995). 6-7. sz. ? p. 86-89.
A pedagógia egyetemi tudomány jellegének kialakulása és intézményesülése a pesti egyetemen / Németh András = Magyar pedagógia, 101. évf., (2001). 2. sz. ? p. 213-238.
A pedagógia feladata és helye a tudományok sorában / Kármán Mór = Magyar pedagógia, 92. évf. (1992). 1. sz. ? p. 67-73. p.
A pedagógia... és más tudományok / Deák Ferenc = Új pedagógiai szemle, 49. évf. (1999) 4. sz. ? p. 115-117.
A tudás helye a nevelés folyamatában / Pléh Csaba = Iskolakultúra, (1994). ? p. 22-23.

Valamint a szigorlati olvasmánylista ide vonatkozó tételei, különös tekintettel:
Neveléselmélet / Bábosik István ? Budapest : Osiris Könyvkiadó [Osiris tankönyvek - Nevelés az Európai Unióban] 2004 ? p. 616 ISBN 963 389 655 X
Neveléselmélet / Bábosik István ? Budapest : Osiris Könyvkiadó, 2004 ? p. 616 ISBN 963 389 655 X
Neveléselmélet / Gáspár László ? Budapest : OKKER Kiadó, 1997? ? p. 175
Neveléselmélet / Zrinszky László ? Budapest : Műszaki Könyvkiadó [Pedagógus Könyvek], 2002 ? p. 336 ISBN 963 16 2811 6
Nevelésetika / Jürgen Oelkers ? Budapest : Vince Kiadó, 1998 ? p. 206 ISBN 963 9069 79 5 [A pedagógusképzés könyvtára] Fordította: Glavina Zsuzsa, Komáromi Béla, Komáromi Magda
Neveléstudomány az ezredfordulón. Tanulmányok Nagy József tiszteletére / Csapó Benő- Vidákovich Tibor (szerk.) ? Budapest : Nemzeti Tankönyvkiadó, 2001 ? p. 435 ISBN 963 19 1269 8
Pedagógia / Friedrich W. Kron ? [Osiris tankönyvek] Osiris Könyvkiadó, Budapest : 2003, ? p. 540 ISBN 963 389 403 [Fordította: Horvát Ágnes, Viniczay Zsuzsa, Zalán Péter]

Angol nyelven: később kijelölendő választható szövegek fordításra


Tanárképzés: oktatás, kutatás, fejlesztés | julimrazik@gmail.com

Back to content | Back to main menu